Projecten Projecten Bossche Beiaard Stichting
Bossche Beiaard Stichting

In 1993 is Bossche Beiaardstichting (BBS) opgericht met als voornaamste doel de kennis over de beiaards en de belangstelling voor het beiaardspel te bevorderen en meer specifiek voor het bespelen van de beiaards in 's-Hertogenbosch in het bijzonder.

's-Hertogenbosch mag zich gelukkig prijzen met twee bijzondere beiaards (carillons) in de stad. Mede door de inspanning van de Bossche Beiaardstichting zijn in 2003 en 2004 beide beiaards grondig gerestaureerd. Vanwege het bijzondere tonale karakter van een beiaard leent het instrument zich bij uitstek voor vele muzieksoorten. Van middeleeuwse tot moderne muziek, ook als solo instrument maar een beiaard leent zich ook uitstekend voor samenspel met andere muzikale instrumenten.

De functie van stadsbeiaardier is in 2015 één eeuw aan drie generaties Van Balkom gerelateerd. De Bossche Beiaardstichting wil deze unieke mijlpaal in 2015 graag gedenken met het uitgeven van een boekwerk over deze drie generaties. Naast een beschrijving van de drie generaties Van Balkom zal in het boek ook aandacht worden geschonken aan de ontwikkeling gedurende vijf eeuwen van de beiaard en het feit dat 's-Hertogenbosch in de Middeleeuwen een belangrijk centrum was voor de klokkengietkunst.

Voor onderzoek in diverse archieven, het schrijven, opmaken en realiseren van een dergelijk boekwerk moeten de nodige gelden bijeen worden gebracht. Mede door een donatie van Stichting Zandstaete kan deze uitgave van het boek mogelijk worden gemaakt.